Strona główna  //  Wystawy  //  Archiwum wystaw  //  Własny relief splotowy

Od 17 września do 30 listopada 2016 r. w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze można było oglądać wystawę tkaniny Marii Teresy Chojnackiej pt. "Własny relief splotowy".


Maria Teresa Chojnacka uprawia twórczość artystyczną w zakresie tkaniny – kilim, gobelin, sumak, tkaniny nicielnicowe, wielonicielnicowe, żakard, relief, techniki własne.

Artystka urodziła się 14 czerwca 1931 r. w Warszawie. Najważniejsze wydarzenia z jej życia:
1948-1950 - Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie;
1950-1951 - Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Gdańsku; pracownia prof. Aleksandra Kobzdeja;
1951-1955 - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie; pracownia prof. Eleonory Plutyńskiej i pracownia prof. Anny Śledziewskiej;
1956 - Dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie;
1967-1968 - Podyplomowe Studium Etnograficzne na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu;
1963-1967 - kierownik artystyczny Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Świdry Wielkie” w Otwocku;
1964-1968 - prace naukowo-badawcze dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie;
1966-1973 - członek Pracowni Doświadczalnej Tkactwa Artystycznego ZPAP w Warszawie.

Od 1979 roku wykładowca technik tkackich w Volkshochschule w Biberach/Riss w Niemczech. Nauka klasycznych technik tkackich jak sumak, kilim, gobelin, tkaniny nicielnicowe dała znakomite podwaliny pod budowę własnego stylu. Artystka stosuje spoty znane i używane w tkactwie ręcznym, łącząc je w nowatorski, niekonwencjonalny sposób. Tworzy przede wszystkim sploty własne. Niezwykle ceni nowatorskie podejście do sztuki splotu, odrzuca odtwórcze realizacje, broni się przed kopiowaniem znanych rozwiązań. Autorskie sploty, często o strukturze diagonalnej, tworzą kompozycje pasowe, linii łamanych, figur geometrycznych. Artystka często buduje monumentalną całość z mniejszych segmentów. Wszystkie tkaniny powstały według własnego projektu. M.T. Chojnacka nie posługuje się kartonem z wcześniej przygotowanym schematem. Tkaniny wykonuje ręcznie, używa tradycyjnych materiałów, takich jak sizal, wełna, len, juta. W latach 90. powstawały prace, w których łączyła naturalne włókna oraz tworzywa syntetyczne. Powstawały z użyciem włókna syntetycznego - stylonu. Artystka wykonała kilka prac, używając wyłącznie włókna sztucznego lub łącząc stylon z naturalnymi materiałami Eksperymentowała, zestawiając w swoich dziełach przędzę z papierem czerpanym.

Chojnacka szuka inspiracji w otaczającym ją świecie. Zachwyca ją przyroda (cykle Ziemia, Zielnik). Głównym celem jest pokazanie możliwości tkackich, jakie dają rozmaite sposoby łączenia przędzy (cykl Sploty, Układy zmienne). Ma w swoim dorobku artystycznym tkaniny o tematyce patriotycznej (Bogurodzica, Hymn…) oraz bogaty cykl tkanin z motywami religijnymi (Madonny). W szerokim kręgu zainteresowań M.T. Chojnackiej znalazła się również muzyka. Operowała spotem tak, aby oddać rytm, puls, zmiany dynamiki muzyki, natężenia dźwięku (Diminuendo, Dźwięk, Rytm).

Od 1988 M.T. Chojnacka uczestniczy w plenerach tkackich w Kowarach, organizowanych przez prof. Ewę Marię Poradowską –Werszler. Tkaniny poplenerowe nawiązują do motywów przewodnich kowarskich spotkań. Prezentowane są na wystawach zbiorowych oraz indywidualnych.

Wystawa "Własny relief splotowy" obejmowała 46 tkanin, reprezentujących różne cykle twórczości. Szeroko prezentowany był cykl prac najnowszych zatytułowany "Dokument". 30 prezentowanych tkanin znajduje się w zbiorach Muzeum Tkactwa.

Wystawie towarzyszył katalog wydany przez Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze.

  • P9154203
  • P9154187
  • P9154172
  • P9154182
  • P9154196
  • P9154175
  • P9154202
  • P9154173
  • P9154190
  • P9154179
  • P9154171
  • P9154188
  • P9154180
  • P9154194
  • P9154189
  • P9154183
  • P9154184
  • P9154199
  • P9154195
  • P9154197
  • P9154192
  • P9154181
  • P9154198
  • P9154177
  • P9154185
  • P9154178
  • P9154193
  • P9154176
  • P9154186
  • P9154191

Simple Image Gallery Extended

Do góry